Salam sejahtera, saya ingin kongsikan serba-sedikit artikel-artikel tentang Kad Imbasan (Flashcard) yang saya dapati dari laman sesawang masakini. Artikel-artikel ini sangat berguna dan bagus dalam membantu kita sebagai ibubapa mahupun guru untuk merangsang pemikiran atau pembelajaran anak-anak seawal usia bayi atau mungkin seawal dalam kandungan!
JOM kita sama-sama baca dan amati ya! Sharing is Caring!
Kad Imbasan Rangsang Otak Kanan & Kiri
sumber gambar : Pa&Ma |
“Flashcard (kad imbasan)...nampak bagus sekali untuk permata hatiku. Kad dengan gambar-gambar binatang ini pasti menggembirakan anakku. Eh, ada yang bergambar kartun...comelnya! Sesuaikah untuk si kecilku itu? Ada pula yang mempunyai gambar dan perkataan di bawah gambar. Mungkin aku boleh mengajar si kecilku yang kini baru masuk tadika, membaca serta mengenal gambar sekali gus. Ide yang bagus...atau tidak? Mana harus ku pilih? Perlukah aku membelinya...”
Mungkin inilah yang difikirkan oleh ibu muda ini semasa berada di kedai buku untuk mencari bahan pendidikan untuk anaknya menambah ilmu. Apa sebenarnya konsep flashcard? Perlukah kita menggunakan flashcard untuk mengajar anak. Memang terdapat pelbagai pendapat tentangnya sama ada pro dan kontra.
Dr Glenn Doman pengasas Institute for the Achievement of Human Potential memperkenalkan flashcard untuk mengajar anak membaca dan mengenal gambar (dikenali sebagai cebisan intelek). Perkataan flashcard atau kad imbasan adalah gabungan dua perkataan Inggeris iaitu flash dan card. Perkataan atau gambar ditulis pada kad dan ditunjukkan secara flash atau cepat; lebih kurang 1 kad 1 saat.
Pendekatan yang dimajukan ini adalah berdasarkan cara otak berfungsi; cara otak menerima maklumat dan respons terhadap maklumat. Otak menerima maklumat melalui pancaindera: mata, telinga, hidung, lidah serta kulit. Mata melihat objek dan menghantar maklumat kepada otak yang memahami apa yang dilihat. Telinga menerima maklumat dalam bentuk pendengaran untuk difahami otak. Begitulah seterusnya.
Pancaindera bertindak sebagai receiver atau penerima rangsangan atau maklumat. Ia dihantar ke otak, disimpan dan otak akan menghantar maklumat untuk tindakan. Ini cara mudah untuk menerangkan tentang bagaimana otak belajar dan mengawal segala tindakan kita.
Mungkin inilah yang difikirkan oleh ibu muda ini semasa berada di kedai buku untuk mencari bahan pendidikan untuk anaknya menambah ilmu. Apa sebenarnya konsep flashcard? Perlukah kita menggunakan flashcard untuk mengajar anak. Memang terdapat pelbagai pendapat tentangnya sama ada pro dan kontra.
Dr Glenn Doman pengasas Institute for the Achievement of Human Potential memperkenalkan flashcard untuk mengajar anak membaca dan mengenal gambar (dikenali sebagai cebisan intelek). Perkataan flashcard atau kad imbasan adalah gabungan dua perkataan Inggeris iaitu flash dan card. Perkataan atau gambar ditulis pada kad dan ditunjukkan secara flash atau cepat; lebih kurang 1 kad 1 saat.
Pendekatan yang dimajukan ini adalah berdasarkan cara otak berfungsi; cara otak menerima maklumat dan respons terhadap maklumat. Otak menerima maklumat melalui pancaindera: mata, telinga, hidung, lidah serta kulit. Mata melihat objek dan menghantar maklumat kepada otak yang memahami apa yang dilihat. Telinga menerima maklumat dalam bentuk pendengaran untuk difahami otak. Begitulah seterusnya.
Pancaindera bertindak sebagai receiver atau penerima rangsangan atau maklumat. Ia dihantar ke otak, disimpan dan otak akan menghantar maklumat untuk tindakan. Ini cara mudah untuk menerangkan tentang bagaimana otak belajar dan mengawal segala tindakan kita.
Dr Glenn Doman mendapati bahawa apabila mengajar anak berdasarkan cara otak belajar atau menerima maklumat, pembelajaran menjadi lebih cepat dan efektif. Dr Glenn Doman juga mendapati bahawa anak kecil semuda 6 bulan boleh diajar apa sahaja jika ia bersesuaian dengan cara otak belajar dan jika ia diajar dalam suasana yang riang gembira.
Menggunakan flashcard atau kad imbasan juga selaras dengan kemampuan otak kanan. Malah ada yang berpendapat yang kad imbasan dapat meningkatkan konsentrasi, melatih daya ingatan, meningkatkan bahasa serta IQ anak. Sebenarnya yang penting penggunaan flash card atau kad imbasan adalah selari dengan cara otak anak belajar terutama otak kanan yang bersifat holistik ( menerima maklumat dengan menyeluruh).
Menggunakan flashcard atau kad imbasan juga selaras dengan kemampuan otak kanan. Malah ada yang berpendapat yang kad imbasan dapat meningkatkan konsentrasi, melatih daya ingatan, meningkatkan bahasa serta IQ anak. Sebenarnya yang penting penggunaan flash card atau kad imbasan adalah selari dengan cara otak anak belajar terutama otak kanan yang bersifat holistik ( menerima maklumat dengan menyeluruh).
Otak anak pada enam tahun pertama bersifat seperti span dan dapat menerima rangsangan dengan mudah. Harus juga diingatkan pendedahan awal kepada ilmu dengan cara yang menyeronokkan akan membina minat dan kecenderungan anak terhadap ilmu. Ia juga membina tapak untuk pembangunan seterusnya.
Meletakkan satu gambar pada satu kad dan melayangkannya di hadapan anak akan memastikan dia menerima rangsangan tersebut. Ini adalah kerana anak kecil mempunyai tumpuan yang rendah dan hanya dapat fokus pada satu imej pada satu masa. Sukar untuk memastikan sama ada anak memberi tumpuan kepada objek yang disebut ibu jika terdapat banyak objek lain walaupun ibu menunjuk ke arah objek tersebut.
Keduanya, anak kecil mudah belajar jika dia melihat sesuatu yang konkrit. Mereka belum cukup matang untuk menerima rangsangan atau maklumat atau arahan yang abstrak. Anak akan lebih memahami apa itu kucing jika kita tunjukkan dia gambar kucing(sesuatu yang konkrit)daripada kita hanya sekadar membuat bunyi atau menyebut perkataan “kucing”(tanpa mengetahui rupa bentuknya) atau memberi deskripsi apa itu kucing (abstrak).
Bila gambar diletakkan pada flashcard dan ditunjukkan kepada anak , dia akan mendapat dua bentuk rangsangan iaitu rangsangan penglihatan melalui gambar yang ditunjukkan dan rangsangan pendengaran melalui sebutan nama gambar tersebut.
Kenapa perlu ditunjuk secara flash atau cepat? Sekarang cuba bayangkan rumah anda. Berapa lama masa diambil untuk imej rumah terbayang di hadapan mata. Ramai yang akan mengatakan sekelip mata sahaja. Ini menunjukkan bahawa otak berfungsi secara cepat iaitu otak adalah mekanisme berkelajuan tinggi. Otak jika diibaratkan seperti komputer dapat menghasilkan semula gambaran rumah kita kerana ia sudah diberi input atau maklumat imej tentang rumah pada suatu masa dulu. Dengan itu, apa yang kita lakukan adalah bersesuaian dengan cara otak kita berfungsi. Lagipun, mata dan telinga hanya berfungsi seperti kamera dan perakam suara.
Bagaimana pula tentang saiz kad dan kualiti gambar? Adakah kerana anak itu masih kecil, mempunyai jari-jari kecil maka saiz kad juga harus kecil? Realitinya, jika gambarnya kecil dan kurang jelas anak yang kecil (contohnya anak yang berusia 6 bulan) tidak akan dapat melihatnya dengan jelas.
Jika gambar menunjukkan burung di atas dahan kayu, anak kecil semuda 6 bulan tidak akan mampu membezakan dahan dan burung. Ia menerima keseluruhan gambar, termasuk dahan sebagai burung. Sudah pasti jika anak ini sudah berumur 3 atau 4 atau 5 tahun, dia sudah dapat membuat perbezaan tersebut.
Kualiti Gambar
Meletakkan satu gambar pada satu kad dan melayangkannya di hadapan anak akan memastikan dia menerima rangsangan tersebut. Ini adalah kerana anak kecil mempunyai tumpuan yang rendah dan hanya dapat fokus pada satu imej pada satu masa. Sukar untuk memastikan sama ada anak memberi tumpuan kepada objek yang disebut ibu jika terdapat banyak objek lain walaupun ibu menunjuk ke arah objek tersebut.
Keduanya, anak kecil mudah belajar jika dia melihat sesuatu yang konkrit. Mereka belum cukup matang untuk menerima rangsangan atau maklumat atau arahan yang abstrak. Anak akan lebih memahami apa itu kucing jika kita tunjukkan dia gambar kucing(sesuatu yang konkrit)daripada kita hanya sekadar membuat bunyi atau menyebut perkataan “kucing”(tanpa mengetahui rupa bentuknya) atau memberi deskripsi apa itu kucing (abstrak).
Bila gambar diletakkan pada flashcard dan ditunjukkan kepada anak , dia akan mendapat dua bentuk rangsangan iaitu rangsangan penglihatan melalui gambar yang ditunjukkan dan rangsangan pendengaran melalui sebutan nama gambar tersebut.
Kenapa perlu ditunjuk secara flash atau cepat? Sekarang cuba bayangkan rumah anda. Berapa lama masa diambil untuk imej rumah terbayang di hadapan mata. Ramai yang akan mengatakan sekelip mata sahaja. Ini menunjukkan bahawa otak berfungsi secara cepat iaitu otak adalah mekanisme berkelajuan tinggi. Otak jika diibaratkan seperti komputer dapat menghasilkan semula gambaran rumah kita kerana ia sudah diberi input atau maklumat imej tentang rumah pada suatu masa dulu. Dengan itu, apa yang kita lakukan adalah bersesuaian dengan cara otak kita berfungsi. Lagipun, mata dan telinga hanya berfungsi seperti kamera dan perakam suara.
Bagaimana pula tentang saiz kad dan kualiti gambar? Adakah kerana anak itu masih kecil, mempunyai jari-jari kecil maka saiz kad juga harus kecil? Realitinya, jika gambarnya kecil dan kurang jelas anak yang kecil (contohnya anak yang berusia 6 bulan) tidak akan dapat melihatnya dengan jelas.
Jika gambar menunjukkan burung di atas dahan kayu, anak kecil semuda 6 bulan tidak akan mampu membezakan dahan dan burung. Ia menerima keseluruhan gambar, termasuk dahan sebagai burung. Sudah pasti jika anak ini sudah berumur 3 atau 4 atau 5 tahun, dia sudah dapat membuat perbezaan tersebut.
Kualiti Gambar
Kualiti gambar seharusnya menunjukkan imej sebenar objek yang disampaikan. Jika ianya seekor ayam, seharusnya ayam itu sama ada ilustrasi yang baik atau gambar foto yang sebenarnya. Ramai yang beranggapan bahawa kartun adalah lebih sesuai untuk kanak-kanak. Kartun bukanlah maklumat tepat tentang rupa bentuk ayam. Tetapi untuk anak yang sudah mengenal ayam, gambar kartun akan membina kreativiti anak.
Bagaimana pula dengan flashcard yang mempunyai gambar serta perkataannya sekali? Tidakkah ini menjimatkan masa dan tenaga kita mengajar dua perkara sekali gus? Seperti yang disebutkan sebelum ini anak hanya akan fokus pada satu benda pada satu masa serta kepada yang menarik sahaja.
Besar kemungkinan anak akan memberi tumpuan kepada gambar dan bukan perkataan. Lagipun, saiz perkataan mungkin terlalu kecil untuk sistem penglihatan anak yang masih belum matang.( Untuk memahami kepentingan saiz perkataan untuk anak belajar membaca , tunggukan artikel tentang bacaan di siri-siri akan datang.)
Apa yang berlaku dengan membekalkan maklumat melalui kad imbasan atau flashcard adalah sistem penglihatan dan pendengarannya akan dikembangkan malah kedua-dua otak kiri dan kanannya akan dibangunkan. Tidakkah dengan memberi terlampau banyak rangsangan kepada anak, otaknya akan “rosak” atau “terbakar’ atau mengalami “overstimulation”seperti yang didakwa sesetengah pihak? Tidakkah kita takut bahawa anak tidak dapat menikmati zaman kanak-kanaknya jika dia disogokkan dengan maklumat melalui flashcard sedangkan peringkat usianya (4 hingga 6 tahun) adalah peringkat bermain. Pada siri akan datang saya akan cuba mengupas persoalan ini dan berkongsi keseronokan mengajar anak dengan menggunakan flashcard atau kad imbasan.
Bagaimana pula dengan flashcard yang mempunyai gambar serta perkataannya sekali? Tidakkah ini menjimatkan masa dan tenaga kita mengajar dua perkara sekali gus? Seperti yang disebutkan sebelum ini anak hanya akan fokus pada satu benda pada satu masa serta kepada yang menarik sahaja.
Besar kemungkinan anak akan memberi tumpuan kepada gambar dan bukan perkataan. Lagipun, saiz perkataan mungkin terlalu kecil untuk sistem penglihatan anak yang masih belum matang.( Untuk memahami kepentingan saiz perkataan untuk anak belajar membaca , tunggukan artikel tentang bacaan di siri-siri akan datang.)
Apa yang berlaku dengan membekalkan maklumat melalui kad imbasan atau flashcard adalah sistem penglihatan dan pendengarannya akan dikembangkan malah kedua-dua otak kiri dan kanannya akan dibangunkan. Tidakkah dengan memberi terlampau banyak rangsangan kepada anak, otaknya akan “rosak” atau “terbakar’ atau mengalami “overstimulation”seperti yang didakwa sesetengah pihak? Tidakkah kita takut bahawa anak tidak dapat menikmati zaman kanak-kanaknya jika dia disogokkan dengan maklumat melalui flashcard sedangkan peringkat usianya (4 hingga 6 tahun) adalah peringkat bermain. Pada siri akan datang saya akan cuba mengupas persoalan ini dan berkongsi keseronokan mengajar anak dengan menggunakan flashcard atau kad imbasan.
KAD IMBAS BANTU LAHIRKAN ANAK GENIUS
Sumber gambar : Majalah Pa&Ma |
Kecintaannya kepada dunia pendidikan awal kanak-kanak membuatkan ibu ini mengerah seluruh tenaga bagi memastikan anak-anaknya pintar dan cerdas.
Semenjak melahirkan anak pertama, Rania Qarissa Rizal, 3 tahun 5 bulan, Norhidawati Abdul Aziz, 31, sudah berazam untuk menjadi ibu yang baik dan bertanggungjawab.
Salah satu cara dia melunaskan tanggungjawab tersebut adalah dengan menyediakan pakej ilmu kepada anak semenjak dia masih di dalam perut lagi.
Keazaman mendidik anak menjadi seorang genius muncul apabila melihat anak sulung kakaknya, Dania,yang baru berusia bawah enam tahun sangat bijak dan petah berkata-kata.
Menurut kakaknya, Dania suka menonton rancangan kartun di saluran Disney. Dia percaya anaknya banyak belajar daripada rancangan itu.
“Semenjak itu saya terfikir, jika kanak-kanak sekecil itu boleh petah bercakap tanpa ada sesiapa yang mengajarnya, apatah lagi jika ibu bapa banyak memberi tunjuk ajar. Sudah pasti hasilnya bertambah baik dan mengagumkan.
Sejak itu saya berazam di dalam hati untuk memastikan jika ada anak (masa itu belum mengandung), saya akan latih anak menjadi kanak-kanak yang bijak daripada awal lagi,dengan cara yang menyeronokkan dan bukan paksaan.
Alhamdulillah, selepas mempunyai anak sendiri, wanita berhati waja ini mengaku telah mempraktikkan beberapa amalan sejak bayi dalam kandungan lagi demi memastikan misi menjadikan anak genius tercapai.
“Sebenarnya sejak awal usia kandungan lagi, saya telah mempraktikkan beberapa perkara biasa yang dilakukan oleh ibu bapa lain seperti berborak dengan bayi dalam kandungan, mengusap perut, membaca al-Quran, berdoa kepada Allah SWT agar semuanya dipermudahkan untuk saya dan semoga anak yang saya kandung menjadi anak yang bijak.”
Stimulasi Bermula
Apabila kandungan berusia tujuh bulan, ibu yang mesra dengan panggilan Watie ini mencari bahan di Pesta Buku Antarabangsa untuk proses pembelajaran anak yang bakal lahir nanti.
“Mungkin orang kata saya ini ‘over’ dan terlalu awal, tetapi tidak bagi saya kerana saya percaya bayi di dalam kandungan boleh tahu apa yang berlaku di persekitaran mereka.
Akhirnya saya bertemu satu program yang saya rasakan sangat menarik dan memenuhi ciri-ciri yang saya cari selama ini. Program ini mengandungi kad imbas, buku nyanyian, buku mewarna, buku aktiviti dan VCD lagu-lagu. Ia program lengkap untuk anak berusia 0 hingga 7 tahun.
Anak pertama yang manja dengan panggilan Qarissa lahir pada 26 Jun 2008. Sebaik keluar daripada hospital, Wati memulakan eksperimennya yang pertama.
Sebaik berada di rumah, setiap malam Wati akan membuka CD audio program tersebut sebelum tidur hinggalah keesokan paginya. Sebagai orang dewasa, dia mengaku berasa bosan menonton cerita yang sama setiap masa sepanjang berpantang.
Tetapi dia cekalkan hati dan berkata, “inilah pengorbanan (telinga) yang saya lakukan untuk anak.” Tambahan pula apabila teringat salah satu ayat yang dibaca daripada buku keibubapaan yang menyebut kanak-kanak tidak pernah berasa bosan.
“Apabila mereka sukakan sesuatu, mereka akan tekun melihatnya berkali-kali tanpa sedikit pun rasa muak dan ia terbukti apabila melihat sendiri Qarissa menonton VCD lagu dan cerita itu tanpa berkelip sedikit pun,” terang Wati sambil tertawa.
Bacaan Pertama Qarissa
Sepanjang 10 bulan pertama kehidupannya, Qarissa membesar sebagai anak yang aktif dan cerdas. Ketika itu Wati masih lagi tidak fokus mengajar anaknya membaca sehinggalah dia melihat video di laman Youtube, seorang kanak-kanak berusia setahun boleh membaca dengan menggunakan satu program khas.
Sebaik menonton video itu, semangatnya terus membara untuk mengajar Qarissa membaca pula. Ketika itu usia Qarissa baru 11 bulan dan azamnya hendak menjadikan Qarissa pandai membaca pada usia lebih awal daripada kanak-kanak tersebut.
“Saya nekad membeli program yang berharga beribu ringgit itu walaupun awalnya berbelah bahagi sama ada hendak beli atau tidak. Bila sudah beli, saya berniat dalam masa sebulan Qarissa mesti boleh membaca.
Alhamdulillah Tuhan makbulkan doa saya apabila sehari sebelum ulang tahun pertama Qarissa, saya sempat rekodkan kebolehannya membaca menggunakan program tersebut.
Sebagai ibu, sudah tentu saya gembira dan bangga dengan pencapaian anak dan saya kongsikan kegembiraan itu dengan memuat turun video dalam blog saya serta laman Youtube. Saya sekadar hendak kongsi pengalaman dan kegembiraan,” ujarnya yang selepas itu terus membuat kajian lanjut bagaimana bayi boleh membaca.
Hasil perkongsian tersebut membuatkan ramai kenalan dan pengunjung blognya meminta dia membuat kelas khas untuk mengajar kanak-kanak membaca.
Eksperimen Bayi Kedua
Semakin banyak kajian dan penyelidikan yang dilakukan terhadap perkembangan otak kanak-kanak dan keupayaan bayi membaca semakin kuat tekad Wati untuk mengaplikasikan kepada anaknya terutama sejak dalam kandungan.
Justeru, dia nekad untuk mengandung anak kedua bagi membolehkan dia melakukan eksperimen membentuk anak genius sejak dari dalam kandungan.
Sebaik disahkan mengandung anak kedua, Wati mula mengaplikasikan segala amalan positif mendapat anak genius. Selain daripada stimulasi biasa dilakukan sepanjang mengandung, Wati turut banyak membuat latihan Matematik, bermain permainan Sudoku dan lain-lain permainan kepintaran otak, mendengarkan bayi lagu-lagu klasik dan turut melakukan apa sahaja aktiviti yang dilakukan Qarissa seperti melompat, berlari, menyanyi dan sebagainya.
“Saya benar-benar melalui kehamilan kedua ini dengan pelbagai aktiviti. Kebetulan saya tidak bekerja, jadi sepanjang hari saya habiskan masa bersama Qarissa dengan menonton pelbagai VCD lagu-lagu nursery dan rancangan pendidikan awal kanak-kanak. Saya hafal semua lagu nursery yang baharu dan lama. Rumah juga sudah seperti tadika,” ceritanya berkongsi pengalaman.
Berbual dengan bayi dalam kandungan menjadi rutin harian Wati. Bahkan dia turut mencuba uji kaji membezakan suasana gelap dan terang oleh bayi semasa dalam perut ibu.
“Wati ambil lampu tidur dan tunjukkan pada perut, bila terang, bayi menendang dan bila gelap saya beritahu, masa untuk tidur dan bayi tidak menendang,” ujarnya yang memang kagum dengan kebolehan bayi dalam kandungan.
Stimulasi Wati tidak berhenti sepanjang hamil sahaja kerana sebaik Rania Quzayra Rizal lahir pada 7 April 2010, dia terus membuat stimulasi.
Biarpun anaknya lahir sebagai anak istimewa iaitu bayi tanpa tulang di tangan kanan atau nama saintifiknya Symbrachydactyly, yang berlaku dalam 1 : 32,000 kelahiran, keyakinannya terhadap pendidikan awal kanak-kanak semakin tinggi.
Wati tidak menunggu lama untuk menstimulasi Quzayra. Sejurus selepas kelahirannya, stimulasi dilakukan sehingga kini. Hasil stimulasi yang berterusan dengan kad imbas, Quzayra pandai ‘membaca’ seawal usia lima bulan! Dia sangat aktif dan bijak berbanding kakaknya ketika usia yang sama.
Awalnya, Wati ingin Quzayra yang tidak sempurna mampu berdikari. Menakjubkan, Quzayra membesar sebagai anak yang bijak. Dalam usianya kini baru 17 bulan, dia sudah boleh bercakap, membaca perkataan, faham arahan dan sangat berdikari.
Keinginan untuk berkongsi,permintaan daripada kenalan dan pengikut blognya, serta rezeki kurniaan Ilahi, membuatkan Wati menubuhkan perniagaan pusat sehenti dan aktiviti pendidikan untuk bayi dan kanak-kanak, Genius Baby On Board.
Sumber : Majalah Pa&Ma~ sharing is caring ~
No comments:
Post a Comment